„Povijesni pregled pismenosti u Hrvata i najčešće pogreške u hrvatskome jeziku“ bila je tema predavanja koje je u odjelu za odrasle Gradske knjižnice i čitaonice Petrinja održala Matea Andrić, apsolventica hrvatskoga jezika i književnosti. Predavanje je organizirano povodom Međunarodnog dana pismenosti, a Matea je ovom prigodom prisutnima približila nastanak i razvoj hrvatskoga jezika, naglasivši njegovu vječitu „borbu“ s utjecajem povijesnih i političkih previranja do današnjih dana. Najveći problem danas je, kako je naznačila Matea, nepostojanje normi, odnosno stalno se pojavljuju novi pravopisi. Trenutno preporuča korištenje Hrvatskog pravopisa Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje iz 2013. koji je nastao s ciljem rješavanja prijepora u hrvatskome jeziku. Govorila je i o najčešćim pogreškama u hrvatskome jeziku dajući primjere primjene glasovnih promjena, velikog i malog slova, „č i ć“, i druge najčešće primjere grešaka. Međunarodni dan pismenosti (International Literacy Day) UNESCO-ova je inicijativa, čiji je cilj svake godine podsjetiti međunarodnu zajednicu na status pismenosti i obrazovanja odraslih na globalnoj razini. Ideja o obilježavanju Međunarodnog dana pismenosti pojavila se u rujnu 1965. godine u Teheranu, na Svjetskoj konferenciji ministara obrazovanja, o temi iskorjenjivanja nepismenosti. Na konferenciji je predstavljena inicijativa za proglašavanjem jednog dana u godini Međunarodnim danom pismenosti, kako bi se na taj dan slavilo, ali i upozoravalo na važnost pismenosti na međunarodnoj razini. Kao dan obilježavanja odabran je 8. rujna, a UNESCO je s obilježavanjem Međunarodnog dana pismenosti počeo već sljedeće, 1966. godine.
|